Motion till Kyrkomötet

Mot 2005:61

Förslag till kyrkomötesbeslut

Motivering

På många håll diskuteras orsaken till att begravningsavgifterna skiljer kraftigt mellan olika begravningshuvudmän. Begravningsavgiften kan skilja på upp till en krona av den beskattningsbara förvärvsinkomsten. För år 2003 var begravningsavgiften genomsnittligt 0,23 procent av den kommunalt beskattningsbara inkomsten. Variationerna låg mellan 1,15 och 0,06 procent. Orsakerna är naturligtvis många, den generella ekonomiska situationen för församlingarna med olika tidsperspektiv för gjorda investeringar, driftskostnadernas beroende av löneläget för personalen inom begravningsväsendet, varierande standardkrav och så vidare. Svårast att förstå är varför kostnaderna är olika i närliggande församlingar, som exempelvis i en och samma kommun.

För att råda bot mot detta har det tidigare motionerats om att möjligheten att återinföra systemet med partiella begravningssamfälligheter borde prövas.

I redovisningen för Kyrkostyrelsens behandling av Kyrkomötets ärenden under det gångna året redovisar Kyrkostyrelsen behandlingen av samma önskemål utifrån KmSkr 2003:3 Samfällighetsbildningar för underhåll av kyrkor. En utredning har vidtagits som biläggs skrivelsen, bilaga 2. Där har bland annat prövats särskild flerpastoratssamfällighet för underhåll av kyrkobyggnader och/eller huvudman för begravningsverksamheten.

Remissopinionen över denna utredning är delad. Flertalet remissinstanser avstyrker på grund av att man anser att regelverket skulle bli allt för komplicerat. Sveriges kyrkogårds- och krematorieförbund tillstyrker förslaget såvitt det avser begravningsverksamheten.

Kyrkostyrelsen avstyrker utredningsförslaget om att återinföra flerpastoratssamfälligheter för att det ”skulle ytterligare komplicera kyrkoordningen och den kyrkliga organisationen”. Kyrkostyrelsen önskar att olika samverkansformer mellan församlingar och samfälligheter bör grundligt utredas och att därför projektet Ökad samverkan inom kyrkan bör avvaktas innan något förslag läggs i frågan.

Det är oavsett vilken samverkansmodell som kommer att väljas ett starkt krav att det skall finnas möjligheter att fastställa begravningsavgifterna så att de inom samma kommun uppgår till en och samma procentsats.

Vi föreslår därför att Kyrkomötet beslutar att uppdra till Kyrkostyrelsen att i beredningen av projektet Ökad samverkan inom kyrkan verka för att sådana organisatoriska samverkansmodeller läggs fram som gör det möjligt att fastställa begravningsavgifter i församlingar inom en och samma kommun till samma procentsats.

Sollentuna, Huddinge och Skövde 24 juli 2005

Urban Gibson Åke Blomqvist Ulla Eriksson